Hide search form
25 fotbollsentusiaster

Fotbollsresan till London

Jag tror att de flesta av oss som är fotbollsfans önskar att någon gång i livet få uppleva English Premiere League live.

Har man dessutom ett favoritlag så vill man utan tvekan se en match med dem. I mitt fall är det Tottenham Hotspurs. Därför, när det i en fotbollstidning annonserades om om fotbollsresa till London för att både göra studiebesök och se en match så kände jag att det var läge. Matchen vi skulle se var mellan Tottenham och Manchester United och den skulle spelas på White Heart Lane.

25 fotbollsentusiaster

Innan hade jag hört så mycket om Tottenhams arena och jag ville verkligen få känna stämningen där innan klubben skulle böra spela sina matcher på den nybyggda arenan.Vi var 25 glada supportrar som åkte på resan och en reseledare som själv bott och spelat fotboll i England, inte på Premier League nivå dock men han hade många vänner som gjort det. Därför hade han också många kontakter och kunde komma med lite intressant skvaller åt oss. Flyget gick från Arlanda till Heathrow och givetvis hann vi med en, eller kanske var det fler, rese-öl. Hela resan gick jättebra och vi lärde känna varandra bra, alla funkade bra med alla och det känns som om de flesta av oss liksom var på samma nivå. Hotellet fanns i Bayswater och det var bra att alla skulle bo på samma hotell, även reseledaren Peter. Bayswater är ett perfekt område att bo som turist, det är som en liten stad i staden på något sätt. Det finns en trevlig shoppinggata, många bra restauranger och så en galleria som heter Whiteleys. Den är dock stängd för renovering under några år nu, det ska visst bli något utöver det vanliga där sen. Vi strosade på lite i området fram tills vi hade bestämt gemensam middag på en bufférestaurang med asiatisk mat, billigt och gott.

Stamford bridge

Morgondagen planerades där höjdpunkten skulle bli ett guidat besök på Chelseas hemmaarena Stamford Bridge. Peter sa att vi även skulle få besöka omklädningsrummen, det kändes stort även om vi förstod att inga spelare skulle vara där. Möjligheten att träffa på en spelare fanns dock.Morgonen efter intog vi den engelska frukost som hotellet serverade, sedan var vi rustade för att se staden, vi började med en busstur runt stan för att få en uppfattning om avstånd och vart allting låg och så. Vid Picadilly Circus valde vi att hoppa av för att sedan promenera upp längs Regent Street till Oxford Street. Där hittade jag en grymt bra butik för sneakers så jag köpte ett par nya, vita. Innan vi begav oss tillbaka till hotellet för vidare färd till Stamford Bridge så tog vi en pizzabuffé.

Peter hade beställt en specialvisning av guide för oss på Chelsea FC:s hemmaarena, Stamford Bridge. Han hade lovat oss att få uppleva allting bakom kulisserna till ett av världens absolut bästa lag i fotboll. Genom guiden fick vi tillgång till platser på arenan som annars bara är för spelare och anställda närmast spelarna.

Besök och match

Vår guide var både passionerad och entusiastisk och ibland undrade jag om allt han berättade var sant eller om han kryddade lite för spänningens skull. Det spelar dock ingen roll för det var roligt i vilket fall som helst. Nästan två timmar tog turen, kanske för att vi hade så många frågor.I slutet så spenderade vi även någon tid i Chelsea FC Museum där man fick följa lagets väg, både på planen och utanför, till att bli en av de största fotbollsklubbarna i världen.

På kvällen gick vi hela gänget till en pub, där åt vi traditionell pubmat och drack goda pints. Jag har nog aldrig varit med om ett så stor gäng som är så lika och funkar så bra ihop. Det gjorde dagarna och upplevelserna ännu roligare. En sak skilde dock. Det var bara jag och en tjej som hette Klara som inte hängde med hundraprocentigt i alla ligans matcher och statistik. Så fort vi satt oss ned en stund så tog alla fram och kollade och jämförde resultat mellan favoritlagen. Klara och jag diskuterade hellre olika roliga spel på mobilen. Vi hade samma smak i allt från strategispel till spelmaskiner eller kortspel. Hon tipsade mig om många roliga spel och förhoppningsgvis uppskattar hon något av mina också. Klara blev en av dem som jag höll kontakten med sedan när vi kom hem och vi planerar redan nästa resa tillsammans, till London. Jag höll nästan på att glömma Tottenham-matchen, även om jag helst skulle vilja det eftersom de förlorade. Vi hade grymt bra platser bara några rader ovanför spelarbänken så man kom verkligen nära hetluften. Manchester United vann med 1-0 och ingen förlust har känts värre än den, kanske för att man såg den på plats. Det var en upplevelse dock att få se dessa lag spela mot varandra live. Ett minne för livet.